Gemmotherapie: glycerinemaceraten

Gemmotherapie gaat uit van het principe dat knoppen van bepaalde planten en bomen veel werkzame stoffen bevatten. Men moet de knoppen oogsten vlak voor ze opengaan, maar ja, wanneer is dat dan? Een eerste preparaat maak ik van de tamme kastanje in de tuin die toch gesnoeid moet worden. Waarschijnlijk heb ik te vroeg geoogst: ik laat nog 1 tak aan de boom en zie de knoppen toch nog zwellen vóór ze open gaan, tja, volgend jaar zal ik beter weten :)
Glycerinemaceraten maak je als volgt:
De knoppen kort spoelen met water dat net gekookt heeft en ze vervolgens fijnhakken. De verhouding knoppen/vloeistof is 1/10.
De vloeistof maak je door 1/3 ethylalcohol, 1/3 gesteriliseerd water of bronwater, 1/3 glycerine.
Ik had 50g knoppen, dus heb ik er 500 ml vloeistof aan toegevoegd.
3 weken laten trekken en regelmatig schudden
Zeven en bewaren in een steriele fles.
En waar is dit brouwsel nu goed voor? Het volgende vind ik op kruidwis:
Castanea Vesca (Tamme kastanje) heeft een sterke werking op de lymfecirculatie. Drainage van het lymfesysteem in de benen. Te gebruiken bij : Spataderen, veneuze stuwingen en cellulitis.
En hoe gebruik je dit nu praktisch? Dat zullen we moeten uit proberen zeker?
Ondertussen is er een ander glycerinemaceraat in de maak met knoppen van de wilde kastanje.
Kruidwis zegt het volgende:
Aesculus hippocastanum (Paardekastanje) heeft een versterkende werking op de vaatwanden. Voorkomt ontstekingen van de spataderen en werkt bevorderend op reeds ontstoken vaatwanden.Aangewezen bij: Aambeien. Spataderen. Anaalkloven. Kneuzingen.
Ze hebben dus beide een werking op het vaatstelsel, de tamme via de lymfecirculatie en de wilde via de vaatwand.

Reacties