Nog meer bereidingen: lavendelzalf, muntsiroop, vlierlimonade

Een Lavendel zalfje: (James Wong)
Ik had nog veel lavendel maceraat staan, en aangezien de kinderen geen fan zijn van appeltaart met een lavendel smaakje, zoek ik andere toepassingen.

lavendel maceraat met bijnenwas opwarmen au bain maire. (in verhouding: 300ml maceraat op 25g bijenwas)
De consistentie kan getest worden door een druppel te laten vallen in ijskoud water. Iniden nodig maceraat of bijenwas toevoegen

Muntsiroop
de munt in de tuin wordt opgegeten door de kevers of de slakken. Ik wil er dus snel nog wat mee doen om hem later nog te kunnen gebruiken
Een deel gaat in stukken gesneden in water in de diepvries en verder probeer ik wat munt in siroop (1 water/1 suiker te laten trekken. Ik wil hem echter niet laten meekoken, de blaadjes worden al bruin as ik ze in de warme siroop doe.


Vliersiroop
De vlier in de tuin staat in bloei. Ik pluk een aantal schermen (het struikje is nog niet zo groot, en ik wil straks ook nog wat bessen hebben) en doe ze samen met een paar schijfjes limoen in een pot suikerwater. Zaterdag is er een BBQ en wil ik proberen om er met spuitwater een limonade van te brouwen. De vlierbeingets van Hilde (ontmoet op de kruidenstage) en vlier in witte wijn wil ik ook wel eens proberen.

Reacties