de stadsherborist

Onderweg door de stad zie ik vanop afstand elke dag interessante planten. Dus besloot ik er eens een paar te oogsten.
Begin deze maand moest de lindeboom bij de brug over de N9 in Zellik eraan geloven. De kruin staat op de hoogte van de brug dus ideaal om te plukken. Ik vraag me wel af of de bloesems hier niet teveel vervuild zijn maar maak mij tevens de bedenking dat er in Vlaanderen maar weinig plekken hiervan bespaard zijn.
Op dinsdag trek ik naar Malem, een schiereilandje omgeven door de Leie aan de rand van de stad waar een sociale woonwijk werd geplant. Ik had er een braakliggend terrein gezien vol kamille en besloot het eens van dichtbij te bekijken. Er waren al veel bloemen uitgebloeid, maar toch kan ik nog aardig wat oogsten. De echte en de valse staan er zusterlijk naast mekaar en ik moet uitkijken om de medicinale er van tussen te halen. Ook duizendblad is present en verdwijnt mee in de oogstzak. Op weg naar huis maak ik een kleine omweg langs het park in de groene vallei. Het boerewormkruid wat ik er vind, ziet letterlijk zwart van de bladluizen dus laat ik het wijslijk staan. Ik pluk wel wat toppen van de welig tierende bijvoet. Het staat nog niet in bloei denk ik, maar toch neem ik het mee. Bijna thuis loop ik nog binnen in de kringloopwinkel waar ik nog een klein flesje vind met klemdop waar ooit 'nuss schnaps' in zat volgens het klevertje erop. Een van de koperen ketels die er staan, gaat ook mee naar huis. Voorlopig doet hij dienst als plantenpot voor de citroengeranium...
Ik maak een kleine hoeveelheid tinctuur van het duizendblad en de rest van de oogst hang ik in de kelder te drogen.
Gisterenochtend zag ik tot mijn verbazing aan de stijle oevers van de coupure schapen grazen, had ik dat wel goed gezien? 's Avonds op de terugweg naar huis staan ze er nog dus ik was wel degelijk wakker! Ik had al iets gelezen over een stadsherder in Gent en op internet vind ik dat ze tegenwoordig waterkanten aan de coupure schoongrazen, inderdaad! Tijd dus om het gespotte Sint-Janskruid aan de overkant te oogsten voor de schapen van kant veranderen en alles verdwijnt! Vandaag trek ik er naar toe. De ochtend is zonnig maar donkere wolken in de verte voorspellen zware regenbuien, niet getreuzeld en aan het werk dan maar. De oevers zijn stijl en bijna beland ik in het water om wat mooie stengels Sint-Janskruid te plukken. Ik vind er ook nog boerenwormkruid, zonder luizen dit keer, en verderop staat ook nog wit en roze duizendblad dus ik zet m'n fiets weer aan de kant.
Eerde vandaag had ik nog een junibloeier geoogst: in Ledeberg op een braakliggend terrein, ook al tussen 2 waterlopen (de Schelde en ?), plukte ik een grote bos moederkruid goed tegen oa hoofdpijn en migraine.
Naar huis dus met een volle zak kruiden! Nu ze eens van dichtbij bekijken om te zien of er niet teveel beestjes opzitten. In verschillende bloemknoppen van het Sint-Janskruid vind ik kleine wormpjes, dezelfde die zich in de tuin te goed doen aan de munt. In tegenstelling tot de groene tuinwormen zijn deze donkerpaars door de hypericine. Een deel van het kruid kan ik dus niet gebruiken. Ik maak wel Sint Jansolie: eerst de bloemtoppen fijnmalen in een vijzel met een beetje olijfolie en dan in een pot doen en met nog wat olie overgieten. Van de overige 50g maak ik een tinctuur. Als ik het water/alcoholmengsel over de gehakte bloemen giet, kleurt het instant donkerrood, prachtig! De olie zal geleidelijk rood worden, daarvoor staat ze op een zonnige plek en kan ik de evolutie in de gaten houden. Ook van het moederkruid maak ik een tinctuur en de rest hang ik te drogen op m'n nieuwe "droogzolder": de bovenste keukenkasten die ik toch nergens voor gebruik. Hoog en droog, donker en voor de verluchting steek ik wat papier tussen de deurtjes.
Het arsenaal kruidenremedies groeit aan!

Reacties