Calendula Officinalis: Goudsbloem

Een prachtige bloem om in de tuin te hebben, met zijn vrolijke gelen en oranjes, als stralende zonnetjes. En ook heel dankbaar, één keertje zaaien en ze komen jaarlijks terug.
Ze hebben een heel herkenbare geur en zijn bovendien erg lekker in salades.
Ik heb ondertussen aan mijn derde poging om er een maceraat van te maken, maar ze beschimmelen heel makkelijk. Ik heb dus weer iets geleerd: start geen maceraten van goudsbloem, net voor je op vakantie vertrekt ;-)
En nu ga ik maar een theetje van goudsbloem en misschien een beetje scharlei trekken, ik krijg keelpijn.

Eigenschappen

Versterkt de afweer, lymfatische deobstruktant, antisceptisch, bloedstelpend, ontstekingsremmend, schimmelbestrijdend. Geneeskrachtige en opwekkende eigenschappen.

Gebruik Inwendig

  • Gebruik een sterke thee of verdunde tinctuur als spoelmiddel bij pijnlijk tandvlees en keelpijn.
  • Neem thee of tinctuur bij gezwollen lymfeklieren, kinderziekten, ontstoken amandelen, gastritis, galblaasproblemen, pijnlijke menstruaties, cellulitis en na operaties.
  • Gebruik met smeerwortel bij vergroeiingen en maagzweren en met salie tegen griep.

Gebruik Uitwendig

  • Het beste middel tegen huidaandoeningen, met name ontstoken wonden, winterhanden en uitslag.
  • Droog met de tinctuur alle mogelijke pijnlijke en ontstoken plekken en schimmelinfecties.
  • Gebruik de creme bij uitslag, spataderen, ruwe huid, pijnlijke anus, spruw en als lippenzalf. Gebruik het olieextract bij droge uitslag.

Reacties