Kleuren in de tuin

Het kruidengedeelte in de tuin begint meer en meer vorm aan te nemen en ik vind het heerlijk om 's morgens met een koffie of theetje in de hand even een ronde te doen, of gewoon maar op het terras of bij het vijvertje te zitten en te kijken.
En het is het kijken zeker waard, de tuin zit vol kleuren en geuren
  • wit van de gladiolen (niet direct mijn lievelingsbloem, maar zo'n witte hebben wel iets) en een gedeelte van de hibiscus struik (oorspronkelijk waren het drie blauwe hibiscussen, maar de ene struik is nu half wit, half blauw en de andere half blauw, half roze), een kruipende kamille soort, nog wat gewone kamille en een stokroos.
  • Roze is nogal goed vertegenwoordigd, een flink bloeiende rozenstruik (jammer genoeg met weinig geur, en hoewel ik ook geen rozenfanaat ben, staat een "oude roos" wel nog op mijn lijstje van verlangen), een aantal stokrozen, heemst, muskuskaasjeskruid, de roze bloemetjes van de sneeuwbes (hoewel er ook al mooie witte bessen hangen), de Muskaatsalie die meegekomen is uit Bellegarde.
  • Fuchsia van de (hoe kan het ook anders) de Fuchsia's in hun potten (hoewel het hier om de roos-witte variant gaat), een aantal salie soorten (ongelooflijk, in mei geplant uit een aantal stekjes van 2 cm en nu zowaar een halve meter hoge struikjes) en de (voor de tweede keer bloeiende) kamperfoelie
  • Rood: nog een paar klaprozen en een mooie donkerrode roos (nog meegebracht uit het tuintje van Geert's grootmoeder) en er hangen zowaar alle prachtige rode bessen aan de hulst.
  • Paars, lila: de Rode Zonnehoed, de Verbena Bonariensis, een soort Centaurea (roze en paarse korenbloemen), hartgespan,
  • blauw: Hyssop, korenbloem, (zoals gezegd) blauwe hibiscus, Caryopteris. De Juffertjes-In't-Groen zijn nu wel uitgebloeid, maar staan te pronken met hun mooie zaaddozen.
  • Geel en oranje: Jacobskruiskruid, Sint-Janskruid, goudsbloemen, slaapmutsjes, de bloeiende Rucola, Dille en Venkel, Capucijntjes, vrouwenmantel (ook voor de tweede keer dit jaar)
  • Groen: hopbelletjes, bijvoet en absintalsem.
Er zijn een aantal plantjes kapot: de Belladonna, het driekleurig viooltje, de Rode Spoorbloem en het Kattenkruid is verdwenen (dat laatste dannken we aan onze Shaka-kat natuurlijk, het kooitje gooide ze om...)
De rabarber voelt zich stilletjesaan thuis, maar de artisjokplantjes worstelen nog.

Er moet natuurlijk ook al weer flink gewied worden, maar dat zal moeten wachten tot het weekend.
Ik verzamel wel zaden van alles wat ik kan, kwestie van volgend jaar een beetje te kunnen sturen waar ik alles wil.
En ik heb nog wel wat meer op mijn verlanglijstje staan: een geurend bankje, iets leuks om de buitenmuur van het tuinhuisje te versieren, een aantal planten, zoals boerenwormkruid, moederkruid (mag niet ontbreken in de tuin van een migrainelijder), Groot Kaasjeskruid, ... en natuurlijk een vervanging voor de verdwenen planten.

Reacties