Salvia Sclarea : Muskaatsalie of Scharlei

Van onze kruidenstage in Bellegarde hebben we een heleboel plantjes en stekjes meegebracht. De meeste kende in nog wel, maar van eentje was ik de naam vergeten. Ik dacht nog wel dat het een salie soort was, maar toen uiteindelijk het begin van de bloem te voorschijnkwam, begon ik toch te twijfelen, dit lijkt toch helemaal niet op de salie zoals ik ze ken.
Ondertussen staat hij volop in bloei en is het wel duidelijk: dit is de muskaat salie. Wat een prachtige plant. Blijkbaar vormt hij in het eerste jaar een rozet en bloeit hij in het tweede jaar. Ik ben dus wat blij met deze bloem, met zijn aparte geur. En als ik de toepassingen lees van deze plant, dan weet ik het wel: die hoort hier gewoon thuis. Dat hij gemakkelijk uitzaait, neem ik er dus graag bij.

GebruikScharlei werd al in de Middeleeuwen gebruikt bij nieraandoeningen, het reinigen van zweren en bij menstruatieproblemen.
Scharlei wordt nog steeds door wijnboeren gebruikt om de bekende muskadellenwijn van zijn kruidige smaak te voorzien. Bierbrouwers versterken ermee de smaak van hun bier.
In de oudheid gebruikte men scharlei al om de stemming te verbeteren door de damp van de bladeren te inhaleren. Daardoor zou ook de creativiteit en het positieve denken gestimuleerd worden. Daarnaast heeft hij een rustgevend effect op de psyche en is daardoor geschikt voor de behandeling van depressies en angsten. In tegenstelling tot de bekende tuinsalie (Salvia officinalis) is hij niet toxisch. Homeopathische en phytotherapeutische scharleipreparaten worden gebruikt bij acne, snijwonden, hoofdroos, ontstoken huid, zweren, hoge bloeddruk, krampen, aandoeningen van de luchtwegen.
De etherische olie wordt gewonnen door waterdampdestillatie van bloemtoppen en  bladeren. Het is een kleurloze tot lichtgele olie met een zoete nootachtige geur.
Scharlei werkt bloeddrukverlagend

Reacties