01/11/’11: De winter is in aantocht.
De tuin schreeuwt om aandacht en daar de zon schijnt profiteer ik ervan om wat orde te scheppen en in de aarde te wroeten. Ik oogst ook nog wat planten om het arsenaal aan remedies uit te breiden.
Smeerwortel
De plant was enorm geworden en kan wel wat wortels missen in mijn klein tuintje. Ik laat er nog wat zitten zodat ik er volgend jaar ook nog van kan genieten. Ik maak eerst een tinctuur en heb nog voldoende over om een maceraat te maken. Ik doe 100g wortel met 100 ml amandelolie in een potje en zet het op de verwarming zodat het een beetje kan opwarmen. Nu gedurende een week af en toe schudden. Blijkbaar kan het gemakkelijk schimmelen dus zal ik proberen het warm te houden. Na het zeven laat je de olie blijkbaar best een dagje rusten zodat de olie en het water zich scheiden en de plantenresten bezinken.
Daarna zal ik er een zalfje van maken met de Sint-Jansolie die ik in de zomer maakte.
Dit recept vond ik op de website van Annetanne:
Ingrediënten:
- 50 ml Sint-Jansolie
- 50 ml smeerwortelmaceraat
- 15g bijenwas
Bereiding:
- Giet de oliën samen en verwarm au bain-marie tot 65° (ze raad aan een thermometer te gebruiken..)
- Voeg de bijenwas toe en laat die smelten
- Giet warm in potjes

Kapucijnenkers
Ze heeft zich een weg gebaand tot over de muur bij de buren en ondanks het feit dat de slakken het een lekker hapje vinden en ook de bladluizen er zich aan te goed doen, vind ik toch nog een heleboel frisse zaden die ik inmaak op azijn. Nu nog wat receptjes vinden waar ik ze bij kan gebruiken.
Net als ik mijn oogst binnen haal, beginnen de eerste druppels te vallen...

Reacties