Work in progress: het Huis, de tuin, voorbereiding workshops...

Er wordt hard gewerkt in het Huis. De electriciteit wordt in orde gebracht, gootjes op de gevels, alle oude kabels eruit, nieuwe erin, nieuwe zekeringskast, de aardingen herleggen enz. Straks ook nog nieuwe leidingen naar de bovenverdieping en het magazijn.

Ondertussen zijn de twee oude vensters boven al vervangen en zijn de nieuwe ramen voor het magazijn besteld. In mijn toekomstig "atelier" is de oude muur afgebroken en en wordt een funderingsgreppel gegraven voor de nieuwe muur. Waar de zaal zal komen, wordt de muur van snelbouwstenen afgebroken. Stof verzekerd dus!


 Ik heb al eens een proefworkshopje gegeven, we maakten verschillende tisanes, bessensiroop, kruidenolie voor het haar.
Gisteren is de eerste vliersiroop gebotteld.



 



Ondertussen vraagt de tuin ook aandacht. Het blijft nog altijd spannend om te zien wat er allemaal bovenkomt, na het vingerhoedskruid en het moederkruid, komen de paarse en witte campanula's en lelies tevoorschijn. Ik heb zelf al vanalles in de grond gestopt, bosaardbeitjes, kruipkamille en tijm, peterselie, lievevrouwebedstro, mierikswortel, salie, venkel, munt, look zonder look, kerriekruid, papaver, paprikaplantjes en niet te vergeten mijn favoriet lavendel. Er zijn pompoenen, zonnebloemen, afrikaantjes en goudsbloemen gezaaid.  Ik zette ook een vlier, maar er is gesproeid op het braakliggende terrein naast het huis, de struik heeft het niet overleefd.


En ook thuis is er werk genoeg. De kruidentuin die we vorig jaar gestart zijn was een wildernis geworden. Ik heb al het een en ander gesnoeid en gewied, er blijkt ook veel verdwenen te zijn, onder andere de kruipkamille, de grote klis, de salies die we meebrachten van de Drôme, de meekrap, wede enz. Maar de valeriaan staat mooi in bloei, de mierikswortel zal ingeperkt moeten worden, de Griekse alant krijgt voor het eerst een bloem, de heemst, sint-janskruid, kaasjeskruid, rabarber, gele marjolein, gewone salie, hartsgespan... doen het heel goed. Ik moet trouwens dringend de netten over de bessenstruiken gooien... Hopelijk kan ik dit jaar opnieuw cassis maken, vorig jaar waren er zo goed als geen zwarte bessen. De notenlaar stond in bloei, maar er zijn al veel vruchtbeginsels gesneuveld in de hevige windvlagen vorig weekend. Ik hoop toch nog op een betere oogst dan vorig jaar, zowel voor de noten zelf als voor de bolsters die ik kan gebruiken voor het kleuren van de wol.



Reacties