Rozensiroop: van groen, blauw, paars, oranje tot rozerood

Ge¨nspireerd door de siroop die Maurice meebracht naar de cursus, ga ik gedroogde rozenbloesem kopen bij Vitz.
Thuis maak ik een siroopje van 1/2 suiker en 1/2 water. Ik laat dat wat opkoken en giet het  terwijl het nog warm is over de rozenblaadjes in een bokaal. Tot mijn verbazing kleurt het mengsel onmiddellijk heldergroen, ik vraag me af of de boel nu om zeep is. Had ik moeten wachten tot het meer afgekoeld was?
Ik experimenteer meteen verder: er is nog een restje siroop in de pan achtergebleven, ondertussen is het afgekoeld, ik giet het over wat nieuwe blaadjes, dit boeltje kleurt zowaar donkerblauw. Bizar...

Ik schud het eerste mengsel en zie de kleur veranderen van groen naar gelig oranje, het tweede is ondertussen mooir paar geworden.
Een tiental minuutjes en nog wat schudden later kleurt het oranje  rozig en verder naar een fantastisch mooi rood. Ook het tweede mensgel wordt steeds minder blauw.

Reacties