De streek van de Lot en Garonne


Onze tweede vakantie week brengen we door in Montflanquin in de vallei van de Lot. Geen naaldbomen meer, eigenlijk ook niet veel bos meer. Wel veel velden met rollen hooi op en zonnebloemen. Ik vind achter ons huisje Beemdkroon (of is het Duifkruid), massa's Kaardebollen en ook weer Sint Janskruid. Verderop in het gras kruipt iets Tijmachtigs. Ik verzamel zaad en stekjes.
Als we uitstap gaan met de auto zie ik in de wegbermen allerlei bloemen en plantjes staan, opnieuw Beemdkroon en Kaardebol, maar ook massa's stengels met blauwe bloemjes erop. Vanuit de auto is het moeilijk te zien wat het is. Ik besluit één van de volgende dagen eens met de fiets tot daar te rijden en het van dichtbij te gaan bekijken.
Helaas, zoals het spreekwoord al zegt "stel niet uit tot morgen enz..." Twee dagen later zijn alle bermen gemaaid en ik blijf op mijn honger zitten. Tot ik op een wandeling een eenzaat terug vind, ik zoek het op in mijn Flora en het blijkt Wilde Chicorei te zijn. De andere soort die ik meen gezien te hebben was het Rapoenzelklokje.

Reacties