divina proportia




Tigra, de logé in het Huis vindt stilletjes aan haar draai. Als ik aankom, zit ze dikwijls voor het raam te kijken en hoewel ze nog onder de zetel vlucht als ze sleutels hoort rammelen, komt ze meestal snel te voorschijn als ik eenmaal binnen ben.
Met het goede weer deze week, laat ik de achterdeur al eens open staan (de vliegendeur blijft wel dicht) en dan zit ze in de deuropening te genieten van de buitenlucht. Ik laat de deuren naar het magazijn ook open, dan kan ze op onderzoek uit. Meestal wint de nieuwsgierigheid het van haar angst voor kleine en grote onbekende geluidjes.
Maar gisteren was het druk, de ramen boven werden geplaatst en de elektriciteit werd verder aangepast. Veel te veel mannen in huis dus.
Ondertussen heb ik mijn eerste workshop achter de rug, een kleintje voor Tine en twee vriendinnen. We hebben kruidentheetjes, kruidenpannenkoeken, een haarolie en een vruchtensiroop gemaakt. Al bij al niet slecht voor één avond. Ik ben ondertussen bezig om recepten en benodigdheden in een database te steken, zodat ik mooie rapportjes en boodschappenlijstjes kan afprinten. (nog beter: er voorraadenbeheer mee doen).
Vorige week hadden we op de keramiekopleiding examen kunstgeschiedenis, nu moeten we enkel nog een praktische proef doen, "iets om aan de muur te hangen". Ik probeer twee wandlampjes te maken, maar het is niet zo eenvoudig als ik oorspronkelijk dacht.


images/spiral10.gif (3571 bytes)Pentagram-phi-mathematically-correct.svgStilletjesaan rijpen er ideeën over een logo, ik wil dan ook eens werk maken van publiciteitsmateriaal. Ik ben op dit moment nogal geïntrigeerd door de gulden snede en het verband met de vijfhoek en het pentagram, die dan weer verwijzen naar de vijf elementen en de vijf zintuigen (waaronder dus het voelen, het aanraken, het tactiele). In het pentagram vind je phi verschillende keren terug. Er zit dus ook wiskunde en wetenschap in. Dat vind ik machtig, als opeens van alles lijkt samen te vallen of verbanden heeft.
De gulden snede – of de ‘sectio aurea’ of ‘divina proportia’ (goddelijke proportie) – is een fascinerend begrip uit de wiskunde. Het gaat om de verdeling van een lijnstuk in twee ongelijke delen, waarbij het kleinste deel zich tot het grootste verhoudt, zoals het grootste zich verhoudt tot het geheel.
Ik laat het nog maar wat rijpen, wie weet komt er nog iets helemaal anders uit de bus.

Reacties