Rokjes maken



www.takketiele.be - 9080 Lochristi- Het TakkeTiele Huis - Creaworkshops - Open Atelier - Kruidenhuis - Zaalverhuur - Logies 

Nichtje Noor was onlangs jarig, zondag zien we elkaar bij de grootouders en ik wil haar nog een kadootje maken: een dubbelzijdig cirkelrokje. 
Gisteren ging ik stofjes halen. (Ik noem maar even geen namen, insiders weten zo wel over wie ik het heb :)  Ik vind snel twee leuke printjes en wacht geduldig mijn beurt af. Als het eindelijk zover is, krijg ik wat gebrom en gemorrel (wat denken de mensen wel, ze moeten alles 
hier laten liggen en daar niet aan trekken, grom grom...), eerst moeten alle rollen weer netjes opgerold in het rek, dan pas maakt de man aanstalten om te knippen. Maar helaas, een nieuw binnengekomen klant durft de vermetele vraag te stellen of dat goed met die ruitjes gewassen kan worden. Het antwoord: "Maar madam, wadenktegij nu, da kik hier stof verkoop die nie gewassen kan worden. Ge kunt toch geen rokske of tafelkleed maken da nie gewassen kan worden..." De litanie gaat nog even door, ondertussen is de (ex!)klant allang afgedropen en krijg ik de volle lading "allez, wat is dat nu, wat willen de mensen allemaal nog weten, en hebde da nu gezien, ze was nie content hé. Wa zou er nu schelen?" De man staat zich meer en meer op te winden... Ik houd het bij wat gebrom, de dame naast mij probeert het vuur wat te blussen "gij kent er wellicht meer van dan ik, hoe moet je dat dan doen, eerst wassen voor je iets maakt?" Helaas, het werkte eerder als olie op het vuur. "Jamaar, ik ben wel geen naaister, hoor, ik verkoop alleen maar stof. Ge hebt toch wel een beetje gezond verstand hé. Uw moeder en grootmoeder weten dat allemaal, en gij hebt zeker zitten praten met uw buurvrouw tijdens de naailes, dus gij hebt niet gehoord dat je eerst moet stomen...." Ondertussen komt de stoom bijna uit zijn oren :)
We doen er allebei het zwijgen toe en kijken elkaar achter zijn rug een beetje geamuseerd aan. 
Enfin, ik houd er een kort gevoel van verbondenheid, een hilarisch verhaal en een leuk rokje aan over.

Reacties